Z obchodu

Aircotec XC TRAINER EASY

Aircotec XC TRAINER EASY

Cena: 7 650 Kč

Padák v praxi

Školní kluzák Impuls4 v praxi

Orbit 3 v praxi - recenze

Aspen4 v praxi - recenze

Partneři

Jsme distributory Gradient - výrobce PG kluzáků

PG Pálava - občanské sdružení

Z-AGENCY- kompletní servis pro Vaši firemní akci

Gradient Aspen4 v praxi

Gradient Aspen4 v praxi

05. 02. 2012 10:07

Měl jsem to štěstí, že jsem plískanice na přelomu listopadu a prosince mohl strávit ve společnosti Tomáše Soudka v severovýchodní Brazílii. Zde jsme téměř 3 týdny neměli na starosti nic jiného, než lítání, to bylo vážně super! :-) Partner naší školy Gradient nás na výpravu vybavil zbrusu novými kluzáky Aspen4 testované v EN-C normě, tedy s vysokou mírou bezpečnosti a určené hlavně pro aktivní rekreační piloty.

Po 60 hodinách ve vzduchu a 2.300km uletěných na tomto kluzáku jsem se pokusil shrnout hlavní poznatky z kluzáku v následujících řádkách...

Konstrukce

DD systémNejdříve se zkusíme podívat na konstrukci nového Aspena a rozdíly oproti jeho předchůdci Aspen3. Štíhlost je velmi podobná Aspen3 (necelých 6), ve výztuhách náběžky jsou zašity plastové struny podobně jako u XC3 nebo školního Bright4. Co však zaujme na první pohled je to, že kluzák má neuvěřitelně málo šňůr (o 35% méně než na Aspen3) a je vyvázán do 3 řad. Při rozbalení Aspena mě napadlo: "A šňůry jsou jako kde?" Tohoto se docílilo díky speciálním žebrům uvnitř vrchlíku (Gradientem vyvinutý "DD system"), takže je i výrazně méně poutek a tím pádem i méně šňůr v galerii. V horní galerii najdeme bezopletové šňůry, nosné šňůry jsou standardní opletové. Do majlonek vede pouze  neuvěřitelných 7 šňůr (2xA, 3xB, 2xC) a řidička.  Zejména díky velkému snížení počtu šňůr došlo ke zlepšení výkonu - menší odpor znamená  lepší klouzání i vyšší rychlosti. Kluzák má krásný design, na spodním potahu s logem Gradientu "zapuštěným" do náběžky, barevné kombinace jsou také pestré a příjemné. Jako všechny Gradient kluzáky, tak i Aspen4 je kompletně vyroben v ČR.

Start

Velmi jednoduchý jak za bezvětří tak za relativně silného větru. Kluzák vyjíždí nad hlavu příjemně a nemá tendenci předstřelovat.

Letové vlastnosti

Kluzák se velmi dobře ovládá, síly v řízení jsou progresivní a přesné. Řízení je jednoduché a nezáludné. Řidičky mají relativně krátký chod, kluzák jde do točení či zatáční velmi rychle bez zbytečného čekání či přetahování. Zpětná vazba v řidičce je příjemná a pilot má nad kluzákem kontrolu v každé chvíli, tady vidím zlepšení oproti předchozím Aspenům. Pokud jsem měl to štěstí a vlétl do silného jádra, při razantním zatažení řidičky nebyl problém se v jádru okamžitě otočit. Kluzák působí velmi kompaktním dojmem i v turbulentních podmínkách i při tak málo šnůrách, vyztužení vrchlíku funguje opravdu perfektně. Zpětná vazba vrchlíku je sice o trošku lepší než u Aspen3, ale například u XC3 je vrchlík citlivější a člověk má lepší představu jakým vzduchem prolétává. Nicméně i ve slabém a rozmělněném stoupání lze s Aspen4 vzduch "očichat" a stoupat co nejeefektivněji.

Co se týče rychlostí a klouzání, zde vidím veliký skok oproti Aspen3. Základní trimová rychlost je spíše vyšší. Aspen4 klouže a klouže až jsem byl překvapen. Občas jsem si připadal jak na XC3, až pohled nad hlavu mě ujistil, že letím o třídu nižší padák. Ještě jsem neměl to štěstí přímo v letu srovnat na klouzání Aspen4 s XC3, ale myslím na tom budou hodně podobně. Jeden let jsem letěl 100km společně s polským toppilotem Rafalem Luckošem na jeho Ozone Mantra R11 a při přeskocích jsme neměli problém se spolu navzájem držet, jednu chvíli jsem byl i o stoupák napřed. Bylo to sice v dopoledních hodinách, kdy se nešlape "naplno" a důležitá je volba stopy, ale i tak je fajn nemít na přeletu pocit méněcennosti :-)

Létání na speedu

Speed systém pracuje velmi efektivně, dalo by se říci, že jsem jej využíval neustále, pokud jsem zrovna netočil. Speed jsem nešlapal na večerních dokluzech při západu sluníčka, kdy člověk letí v oleji při opadání 0.5m, není už kam spěchat ale jen se kocháte a užíváte si plnými doušky zaslouženou odměnu po celodenní šichtě. Nejčastěji jsem při přeletech šlapal půl speedu, kdy má kluzák rychlost kolem 50 km/h, plnou šlapku jsem dával v silném klesání. Klidně bych mohl mít chod speedu ještě o kousek delší, ale opadání by už asi bylo zbytečně velké. Všem pilotům kteří budou létat na Aspen4 doporučuji - používejte speed co nejvíce, klouzání na něm je vynikající a vrchlík nemá absolutně žádné tendence k nějakým klapancům! Chod speedu je tak akorát, není potřeba žádná větší síla.

Stabilita

Kluzák je velmi stabilní ve všech režimech a to i v silném větru či turbulentním ovzduší. Za celých 60 hodin, které jsem v Brazílii nalétal jsem měl 2 krásné symetrické fronstally, které přišly bez varování při klouzání /prostě jako by vám někdo basebollovou pálkou přetáhnul náběžku :-)/ a stejně tak rychle se kluzák znovu uvedl do letového režimu, rychleji než jsem stačil říct "borůvkový koláč". Půlklapy v točení, při klouzání bez nebo se speedem mě ani Toma v podstatě nepotkaly, což je velmi cenná informace pro alpské letce. Ouško občas zašustí, ale to by snad pak už ani nebyl padák :-) Díky pouze dvěma A šňůrám je případné zaklopení uší opravdu poctivé zaklopení uší.

Závěr

Aspen4 mě velmi příjemně překvapil. Do Brazílie jsme odjížděli s tím, že budeme mít "hodný EN-C padáky" a prostě si zkusíme co nejvíce zalétat a třeba i nějaký to dvoukilo přijde. Netušili jsme, že s nimi budeme usilovat o rekordní lety! Fantastické! Nejdelší let měřil 372 km, což je nejdelší let na EN-C kluzáku vůbec.

Výkon Aspen4 je ale  fenomenální právě ve spojení s úrovní bezpečnosti a jednoduchosti ovládání. Vývoj jde prostě stále dopředu a to je dobře. Pro koho je tedy určen? Bez váhání bych jej doporučil všem pilotům, kteří rádi létají jak roviny u nás, tak jezdí občas na výlety do Alp. V českých rovinách s ním nebude problém zalétnout dlouhý FAI trojúhelník, v Alpách zase člověk ocení stabilitu a nezáludnost a nebude se stresovat otázkami "co se stane, když to klapne". Létat jej mohou všichni, od rekreačních pilotů, kteří se nehoní jen za výsledky /ty přijdou s Aspenem4 samy :-)/ a hledají vhodnou kombinaci výkonu a pohody, i pro zkušené piloty, kteří si přejí trošku "zvolnit tempo".

Naše přelety a pohádkové vyprávění

Z místa jsme psali reportáž formou pohádky pro děti i dospělé, najdete ji zde a doufáme že se Vám bude líbit:

http://www.pgweb.cz/zpravodajstvi/clanek:putovani-dvou-kamaradu-za-slunickem

Naše přelety na Aspenech i s fotkami z létání pak najdete zde:

http://www.xcontest.org/world/en/pilots/detail:charlie
http://www.xcontest.org/world/en/pilots/detail:soudekt
Naše expedice měla kromě létání také další cíl - pomoci nevidomým dětem. Na  konto Světlušky posíláme 4.404,- Kč, což je celkový počet kilometrů, které jsme v Brazílii uletěli. Snad pomohou na pravém místě.

Vyzkoušení Aspena 4

Pokud byste si chtěli Aspen4 vyzkoušet, pobavit se o něm či koupit, kontaktujte nás, máme v AIR CENTRU kluzáky velikosti 26 a 28 k vyzkoušení.

Karel Vejchodský - karel(zavinac)aircentrum.cz, 777560735

Foto: Tomáš Soudek, Karel Vejchodský

Přidat nový komentář


Komentáře

Žádné komentáře